Landgoed

Het Landgoed Weerdesteyn-Kleidijk maakt oorspronkelijk deel uit van het grotere Landgoed Weerdesteyn met het gelijknamige kasteel en ridderhofstad Weerdesteyn. Het landgoed ligt tussen de landgoederen en kastelen van Hardenbroek, Hindersteyn en Lunenburg te Langbroek in gemeente Wijk bij Duurstede.

Het veelzijdige Landgoed Weerdesteyn-Kleidijk is ruim 8 hectare en omvat een boomgaard, bloemenweide, bos, wilgen en essengrienden, een eikenlaan en een stukje nieuw aangeplant bos met een poel. Ook staat er een woonhuis met ruime tuin met vijvers en fruitbomen.

Zie hieronder een plattegrond met daaronder een korte toelichting per locatie.

A2 – Bloemenweide

Ongeveer 1 hectare grasland dat laat in het jaar gemaaid wordt zodat vogels en bloemen een kans krijgen. Naast de weide loopt een onverharde weg met aan beide zijden oude eiken.

A3 – De hoogstamboomgaard

Een boomgaard met authentieke soorten hoogstam appel en perenbomen. Recent zijn wat herstelwerkzaamheden verricht en nieuwe appel, peren en pruimenbomen aangeplant. De boomgaard wordt omringt door een natuurlijke haag en takkenril. Schappen zorgen voor natuurlijke begrazing en mest. Door de schappen blijven ook de reeën uit de buurt.

B – Bos

Een smalle strook bos tussen 2 sloten met een aantal eiken, essen en verder veel sleedoorn. Om de biodiversiteit te verhogen zijn recent nieuwe inheemse bomen en struiken aangeplant.

C – (Voedsel)bos

Bos met voornamelijk essen, eiken, sleedoorn, meidoorn en veel bramen. In de recente jaren zijn veel andere inheemse soorten aangeplant om het bos wat veelzijdiger te maken. En er is ook een klein deel ‘voedselbos’ soorten aangeplant zoals kers, peer, bramen, frambozen, walnoten en andere soorten.

De komende jaren blijven de gaten die vallen door het verdwijnen van de door essentaksterfte aangetaste essen opvullen met nieuwe aanplant en hopen zo ook het aantal bramen te verminderen.

Op een aantal plekken verwijderen we bramen en soms sleedoorn om te vervangen voor andere soorten.

D1 – Wilgengriend

Wilgenhakhout bos van ongeveer 1 hectare. Jaarlijks knotten we ongeveer 20 tot 25% van de wilgen om de griend en de specifieke kenmerken te behouden.

D2, E1, E2, F2 – Wild bos

Bos met veel essen, eiken, sleedoorn, wilgen en uiteraard bramen. Ook hier hebben we veel nieuwe bomen en struiken aangeplant maar verder doen we hier zo min mogelijk beheer. Omgevallen essen en andere bomen laten we liggen, we verwijderen geen bramen of brandnetels en baggeren geen sloten of greppels.

F1 – Nieuw bos

In dit voormalige grasland hebben we een divers inheems bos aangeplant en een poel met een klein eilandje gegraven. Om de poel heen maaien we het gras, we houden de sloot en paden vrij, maar verder laten we de nieuwe bomen ongestoord verder groeien de komende jaren.

G – Essengriend

Een bos met essenhakhout wat helaas ook ernstig is aangetast door essentaksterfte. We gaan proberen de misschien wel 100 jaar oude essenstammen te behouden en te blijven knotten. En mocht dit niet werken te vervangen voor meer resistente essen.

Perenboomgaard

Naast het landgoed is er nog een grote perenboomgaard vlakbij in Cothen bij het kruispunt aan de Graaf van Lynden van Sandenburgweg. Deze boomgaard is 4 hectare en er staan voornamelijk Conference en Doyenne du Comice peren.