Vrijwilligers gezocht Wilgen Knotten

lennart

Voor het knotten van de wilgenbomen in de griend zijn we op zoek naar vrijwilligers. Elk jaar knotten we een deel van de wilgen, zodat ze minstens eens per 5 jaar geknot worden, wat nodig is om de wilgengriend in stand te houden.

Bij het knotten worden alle wilgenstammen en takken afgeknipt of gezaagd en daarna afgevoerd om elders te gebruiken. De wilgen gaan vrij snel weer uitlopen en na een jaar zijn er weer nieuwe takken van soms 2,5 meter lang.

Waarom wilgen knotten?

Van oudsher werd geoogst wilgenhout gebruikt voor vele toepassingen: manden, bezemstelen, dakbedekking, beschoeiingen van oevers, takkenwallen, palen of als kachelhout.

Nu heeft een wilgengriend naast cultuurhistorische ook een ecologische waarde. Door de hoge luchtvochtigheid en de voedingsstoffen van de wilgen ontstaat een perfecte voedingsbodem voor zeldzame mossen en bloemen. Hierdoor worden weer veel insecten en broedvogels aangetrokken. De dichte begroeiing zorgt voor een schuilplaats voor veel dieren. Tevens nemen wilgen veel vocht op en zuiveren het water.

Wat doen we met de geknotte wilgen?

Voor manden vlechten hebben we helaas geen geduld en kennis, maar we kunnen het wilgenhout goed gebruiken in het bos. Een klein deel van de geknotte bomen wordt weer elders in het bos aangeplant. Wilgen zijn heel makkelijk dus een tak diep in de grond steken resulteert meestal in een nieuwe boom. Verder worden de takken gebruikt voor het aanleggen van houtwallen, als boompalen of ze worden versnipperd om gebruikt te worden bij nieuwe aanplant of voor paden.

Wanneer en waar?

Op 9 en 10 februari 2024 op Landgoed Weerdesteyn-Kleidijk. Iedereen is welkom jong en oud. Wij zorgen voor gereedschap, koffie, thee en versnaperingen en aan het einde van de dag een gezellig kampvuurtje om handen en voeten te warmen. Mail naar info@stichtingkleidijk.nl om je aan te melden.