Wilgen Knotten 2024

lennart

Het was even hard werken dit weekend in de modder van de wilgengriend maar het zit er weer op. Met hulp van een groep vrijwilligers hebben we ongeveer een vijfde van de wilgen geknot. Toen we het beheer van het landgoed overnamen in 2020 was er al een aantal jaren niet geknot, deze achterstand moeten we nu nog steeds inhalen. Door de dikke stammen en lange taken van ongeveer acht jaar oud is het zwaar werk.

We hopen de komende 2 a 3 jaar de achterstand in te halen, hierna wordt het beheer weer iets eenvoudiger. Als we de wilgen niet zouden knotten worden de takken te dik, waardoor de stam ze niet meer kan dragen en ze afbreken. Veelal wordt de wilg hierdoor ziek en sterft de boom af.

Door de regen afgelopen periode bleven we al gauw met onze laarzen in de modder steken zoals je hierboven kunt zien. Het grootste deel van de wilgen is versnipperd en gebruikt om snipperpaadjes te maken. De takkenril die we wilden aanleggen langs het weiland moet dus nog even een jaartje wachten.

Na het harde werk was er gelukkig s’avonds tijd voor een kampvuurtje en wat ontspanning.

Super bedankt aan iedereen die heeft geholpen!