Over Stichting Kleidijk

Algemeen

Stichting Kleidijk heeft tot doel het beheren en ontwikkelen van het Landgoed Weerdesteyn-Kleidijk.

Weerdesteyn-Kleidijk is een prachtig en gevarieerd landgoed van ongeveer 8 hectare met een hoogstamboomgaard, bloemenweide, wilgengriend en een essengriend. En verder bestaat het landgoed voor een groot deel uit bos met veel wilgen, essen en oude eiken.

Oorspronkelijk was het een productiebos, en de in de loop der jaren zijn veel oude essen en eiken verwijderd. Veel essen die er nu nog staan hebben last van de essentaksterfte en regelmatig waaien er grote essen om. De in verhouding jonge onderlaag bestaat voor een groot deel uit bramen, meidoorns en sleedoorn.

Doel voor de komende tijd is het bos om te vormen van productiebos naar een bos met meer lagen, soorten en biodiversiteit. Ook gaan we de hoogstamboomgaard herstellen en onderhouden, nieuw bos aanplanten in 1 van de graslanden en we gaan de wilgengriend in stand houden.

Daarnaast gaan we proberen de essengriend in te herstellen en in stand te houden. Ook deze geknotte essen hebben last van essentaksterfte, maar veel meer dan honderd jaar oude stammen leven nog wel. Essen die niet meer te redden zijn gaan we proberen te vervangen voor meer resistente soorten.

Voor een korte introductie tot het landgoed kun je kijken bij de kaart en het overzicht van het landgoed.